Zdrowy uczeń (Słyszę wrzesień-październik 2022 nr 5)

Zdrowy uczeń (Słyszę wrzesień-październik 2022 nr 5)30-lecie Rady Głównej Instytutów Badawczych
12 września 2022 r. w auli Politechniki Warszawskiej odbyło się uroczyste posiedzenie obchodzącej 30-lecie Rady Głównej Instytutów Badawczych, której przewodniczącym jest od tego roku prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Z okazji jubileuszu przyznano wyróżnienia najbardziej innowacyjnym i prężenie działającym instytutom. Zaprezentowano też osiągnięcia wielu instytutów badawczych, których liczne rozwiązania tworzone w zakładach naukowych, pracowniach, laboratoriach badawczych służą polskiemu społeczeństwu.

Warsztaty chirurgii skroniowej Pre-ORLIAC w Światowym Centrum Słuchu
W dniach 21–22 września w Centrum Zaawansowanych Technik Operacyjnych Światowego Centrum Słuchu IFPS odbyło się Pre-ORLIAC Warsaw Temporal Bone Lab Symposium, czyli warsztaty chirurgii kości skroniowej dla lekarzy otolaryngologów poprzedzające 11. International Academic Conference in Otology, Rhinology and Laryngology (ORLIAC), która odbyła się 25–28 września w Rzymie. W warsztatach w Kajetanach wzięli udział znakomici specjaliści z Azji Południowo-Wschodniej.

Nagrody na targach wynalazków i innowacji w USA
Podczas odbywających się 22–30 lipca Targów Wynalazków i Innowacji INNOVERSE EXPO 2022, zorganizowanych przez Światowe Stowarzyszenie Własności Intelektualnej WIIPA, zostały nagrodzone: Kapsuła Badań Zmysłów oraz Stymulator Polimodalnej Percepcji Sensorycznej do prowadzenia terapii metodą Skarżyńskiego (SPPS-S).

Prof. Henryk Skarżyński z nagrodą Innowatory „Wprost”
Nagroda została przyznana osobom i firmom z różnych branż, które w dobie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa i agresją Rosji na Ukrainę zdecydowały się podjęć ryzyko i wprowadziły na rynek nowoczesne rozwiązania technologiczne. Prof. Henryk Skarżyński otrzymał ją w kategorii osobowość w innowacji. Uroczysta gala wręczenia nagród „Wprost” odbyła się 26 września.

Prewencja zawsze jest lepsza od leczenia
Na system ochrony zdrowia trzeba patrzeć szeroko – nie tylko przez pryzmat ratownictwa, lecznictwa, farmaceutyki czy ostatnio szczególnie ważnego nadzoru sanitarno- -epidemiologicznego, lecz także profilaktyki chorób, promocji zdrowia i edukacji o zdrowiu oraz medycyny pracy, mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS, w wywiadzie dla „Słyszę” poprzedzającym 4. Kongres „Zdrowie Polaków”.

Dlaczego czytanie z ust wspomaga słyszenie?
Mowa jest odbierana nie tylko przez ucho, lecz także przez oko. Ruchy warg i twarzy towarzyszące dźwiękom wypowiadanym przez rozmówcę są ważnym elementem komunikacji językowej, szczególnie w przypadku pojawienia sie niedosłuchu. Nie wszyscy jednak równie łatwo uczą się „niemej mowy”. W Naukowym Centrum Obrazowania Biomedycznego IFPS w ramach projektu „Wspomaganie umiejętności czytania z ust jako metoda rehabilitacji osób z problemami przetwarzania słuchowego” prowadzone są badania, które pomogą zrozumieć, co jest kluczowe w skutecznym rozwinięciu umiejętności odczytywania mowy z ruchu warg.
Autorzy: Hanna B. Cygan, Martyna Bryłka, Tomasz Wolak

W implancie słyszę szum wiatru i morskich fal
Jestem w wieku 40+, mój implant ślimakowy ma 18 lat. Kiedy w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu zaproponowano mi jego wszczepienie, zastanawiałam się, czy męczyć się w świecie ciszy i migać z niesłyszącymi, czy też może spróbować zaistnieć w świecie dźwięków i bywać wśród ludzi słyszących. Wybrałam „słyszący” świat i nie żałuję, opowiada Joanna Urbańska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych i żeglarka.

Dlaczego warto badać słuch u dzieci w szkole
Na świecie promowane są programy przesiewowe słuchu, dzięki którym możliwe jest wczesne wykrywanie zaburzeń słuchu, a co za tym idzie – podjęcie leczenia i rehabilitacji. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu jest liderem w tym zakresie. Na wielką skalę przeprowadza takie badania w Polsce, promuje je w Europie, a także w Azji, Afryce i Ameryce Południowej. W tym roku szkolnym kontynuuje „Programu polityki zdrowotnej w zakresie wczesnego wykrywania zaburzeń słuchu wśród uczniów klas I oraz VIII szkół podstawowych na terenie m.st. Warszawy na lata 2020–2022” realizowany na zlecenie Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Co o badaniach słuchu dzieci w szkole powinni wiedzieć rodzice?
Autor: Weronika Świerniak

Wybacz mi córciu, że nie wszystko kumam…
Jesteśmy rodziną wielodzietną, dotkniętą problemem związanym z głuchotą córki i z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchu u syna. Aby skuteczniej ojcować i wspierać zaburzony rozwój własnych dzieci, intensywnie się szkoliłem. Ukończyłem m.in. studia podyplomowe na kierunkach oligofrenopedagogika i wspieranie rozwoju oraz edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu w 2018 roku, logopedię w 2021 roku, surdopedagogikę i tyflopedagogikę oraz integrację sensoryczną – diagnoza i terapia w 2022 roku. Jestem wdzięczny osobom i ośrodkom, które pomagały nam w poszukiwaniu wsparcia dla dzieci. Jedną z nich jest Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.
Autor: Robert Rusiniak

Trening muzyczny dla seniora
Są pacjenci, którzy w momencie wszczepienia implantu słuchowego mają 70, 80, a nawet ponad 90 lat! Każdy z nich zapewne może powiedzieć, że operacja jest dopiero początkiem drogi wiodącej do dobrego słyszenia. Dlaczego? Odpowiedź jest na pozór prosta: trzeba nauczyć się słyszeć przez implant lub aparat. Z pomocą przychodzi wtedy m.in. muzyka.

Dieta, która pomaga uczniowi w nauce
Jak dziecko uczy się w szkole? To zależy m.in. od tego, co je. Nauka i przyswajanie wiedzy wymaga energii, od diety zależy koncentracja, samopoczucie ucznia. Dlatego na początku roku szkolnego warto zwrócić uwagę na to, co dziecko je nie tylko w domu, lecz także w szkole. Jakie są najważniejsze zasady żywienia w placówkach oświatowych, wyjaśniają dr Katarzyna Wolnicka i mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Jak zmieniło się myślenie o wadach słuchu
Ślepota izoluje ludzi od przedmiotów, a głuchota izoluje ludzi od ludzi, mówiła żyjąca na przełomie XIX i XX wieku głuchoniewidoma pisarka Helen Keller. Kilka dekad temu, kiedy osobom głuchym medycyna i technika nie dawały jeszcze szansy na odbiór dźwięków, stworzono koncepcję DeafSpace – miejsc zaprojektowanych w taki sposób, by ułatwiać czytanie z ust i komunikację językiem migowym, którego miedzynarodowy dzień obchodzony był 28 września. Obecnie nastąpił tak wielki postęp w terapii wad słuchu, że prawie każda osoba niesłysząca czy niedosłysząca ma szansę na słyszenie i rozumienie mowy. Wraz z upowszechnieniem aparatów i implantów słuchowych przestała istnieć potrzeba tworzenia DeafSpace. Istotna stała się natomiast taka organizacja pomieszczeń, która pozwala na optymalne wykorzystanie protez słuchu i rozwiązań takich jak np. pętle indukcyjne czy przesyłanie informacji przez Bluetooth.