W numerze maj/czerwiec 3/131/2013

2013_131_3„Słyszę” w numerze 3/131/2013 maj/czerwiec

  • Mówienie – słuchanie. Wzajemny wpływ i przeciwdziałanie zaburzeniom
    Komunikacja werbalna jest zjawiskiem charakterystycznym dla człowieka. Byśmy mogli sprawnie mówić, w naszym ciele musi niemal jednocześnie zajść wiele różnych procesów. Jeśli którykolwiek z nich przebiega nieprawidłowo, pojawiają się trudności w porozumiewaniu się za pomocą mowy. O tym, czym jest mowa i jak umiejętnie wspierać jej rozwój u dzieci z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego, napisała terapeutka z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu.
  • Czy piercing jest bezpieczny?
    Młodzi ludzie lubią się wyróżniać. Decydując się na kolczyki w ciele, rzadko myślą o potencjalnych niebezpieczeństwach związanych z piercingiem. A zabieg ten przeprowadzony nieprawidłowo czy też w gabinecie nieprzestrzegającym standardów higienicznych może skutkować poważnymi powikłaniami, prowadzącymi nawet do zagrożenia życia. O takich powikłaniach związanych z przekłuwaniem nosa, języka, uszu napisała dr n. med. Beata Miaśkiewicz.
  • Neurofeedback – trening mózgu
    Neurofeedback zwany inaczej EEG Biofeedback to metoda neurorehabilitacji łącząca w sobie elementy neurofizjologii, psycho- i neuroterapii. Podstawą jej działania jest nauka samoregulacji pracy mózgu, która jest możliwa dzięki wykorzystaniu zjawiska określanego mianem biologicznego sprzężenia zwrotnego. Jak można wykorzystać neurofeedback w terapii dzieci z zaburzeniami słuchu – na to pytanie znajdą Państwo odpowiedź w artykule dr. Rafała Milnera.
  • Muzyka lekarstwem dla duszy i ciała
    Od wielu lat prowadzone są badania dotyczące wpływu muzyki na organizm człowieka i możliwości jej wykorzystania w terapii pacjentów z różnego rodzaju schorzeniami. Dzięki dynamicznemu rozwojowi technik neuroobrazowania mózgu nasza wiedza na ten temat stale się poszerza. W artykule przeczytają Państwo o wynikach najnowszych badań przeprowadzanych z udziałem muzyków.
  • Strony dla Rodziców – Być rodzicami dorosłych dzieci z wadą słuchu
    Dla rodziców dzieci z wadą słuchu proces dojrzewania ich pociech jest szczególnie trudny, gdyż – na ogół mniej niż rodzice zdrowych dzieci – gotowi są zobaczyć w swych nastolatkach osoby przygotowane do dorosłości. W tym numerze na Stronach przeczytają Państwo o mądrym towarzyszeniu dorastającym dzieciom i świadomym przygotowywaniu ich do samodzielności.