Rok 2021 jest dla mnie i mojego zespołu wyjątkowy, bo wypełniony wydarzeniami związanymi z jubileuszem 25-lecia Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Ostatnio źródłem emocji stał się dla nas jubileuszowy koncert, który odbył się 9 września w Filharmonii Narodowej – w ocenie wielu jego uczestników największy i najwspanialszy w historii Instytutu (!) Na wielkiej scenie mogliśmy zobaczyć znanych i lubianych artystów, jednak jego bohaterami byli pacjenci, którzy zaprezentowali swoje umiejętności wokalne i instrumentalne z towarzyszeniem Orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca Mazowsze oraz Kameralnego Zespołu Muzyki Północno-Wschodniej i Popołudniowej Proforma. Występując w tak licznym zespole profesjonalistów na tak wielkiej scenie, udowodnili, że nie są tylko wielbicielami muzyki i estrady, lecz także artystami. Na dalszych stronach przedstawiamy ich wszystkich dokładniej. Nie mogę nie wspomnieć, że orkiestrę Mazowsza poprowadził charyzmatyczny Jerzy Maksymiuk. Maestro nie tylko dyrygował – był także „dobrym duchem” tego wielkiego muzycznego przedsięwzięcia. Korzystając z okazji, pragnę raz jeszcze podziękować mu za pracę włożoną w przygotowania do jubileuszowego koncertu, a Czytelników zachęcić do przeczytania wywiadu, jakiego Maestro udzielił po uroczystościach. „Poznanie uczestników koncertu, którzy nie słyszeli, a teraz mogą muzykować, rozczuliło mnie zupełnie”, powiedział w nim Jerzy Maksymiuk.
25 LAT INSTYTUTU FIZJOLOGII I PATOLOGII SŁUCHU
KONCERT EMOCJI. Muzyczny pokaz pacjentów z implantem podczas koncertu „Pełnia dźwięku – muzyka w rozwoju słuchowym człowieka”.
Wyróżnienia na jubileusz
Miłym akcentem gali z okazji 25-lecia Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Filharmonii Narodowej były odznaczenia dla Instytutu i jego pracowników.
CHCIAŁBYM, żeby cały świat słuchał wartościowej muzyki
Artystom-pacjentom na scenie Filharmonii Narodowej towarzyszyła orkiestra Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca Mazowsze pod batutą Jerzego Maksymiuka. O przygotowaniach do jubileuszowego koncertu, a także swoich ulubionych kompozycjach Maestro opowiedział w wywiadzie dla „Słyszę”.
Prof. Henryk Skarżyński laureatem Orła stulecia „Rzeczpospolitej”
W setną rocznicę założenia dziennika „Rzeczpospolita” redakcja przyznała nagrody wybitnym ludziom nauki, kultury i sportu, filantropom oraz zasłużonym instytucjom. Orła stulecia „Rzeczpospolitej” w kategorii nauka odebrał 25 czerwca prof. Henryk Skarżyński, twórca i dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, podczas uroczystej gali w Operze Krakowskiej.
25 konferencji z okazji 25-lecia IFPS
Inżynieria biomedyczna i rehabilitacja słuchu. Co w otorynolaryngologii zmieniło się od 1996 roku, kiedy powstał Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu? Odpowiedź na to pytanie przynoszą kolejne konferencje z cyklu „Nauka dla społeczeństwa”, odbywające się z inicjatywy prof. Henryka Skarżyńskiego w Światowym Centrum Słuchu.
Historia z happy endem. Usłyszałem śpiew ptaków
Nie przyjmował do wiadomości, że źle słyszy. Wstydził się problemów ze słuchem. Kiedy rozpoczął leczenie, miał już tak duży jego ubytek, że poprawić jego słyszenie można było tylko przez wszczepienie implantu. – Procesor mowy stał się częścią mnie, to mój przyjaciel – podkreśla 67-letni pacjent IFPS Zdzisław Surowaniec ze Stalowej Woli, opowiadając swoją historię.
Mam implant. Pacjenci z implantem o życiu w pandemii
Implant, choć umożliwia słyszenie i wykorzystywanie kompetencji językowych, nie jest tak doskonały jak ludzkie ucho. Jakość dźwięku dostarczanego przez to urządzenie jest inna niż słuch fizjologiczny. Ponadto na odbiór wpływa wiele czynników, m.in. warunki akustyczne i poziom hałasu w środowisku, odległość od źródła dźwięku, pogłos itp. Dlatego kiedy z nastaniem pandemii wszyscy włożyliśmy maseczki, użytkownicy implantów zaczęli napotykać na nieznane im wcześniej trudności z rozumieniem mowy (wielu zgłaszało nawet awarię procesora, o czym pisaliśmy w nr 1/2021).