Dieta, która pomaga uczniowi w nauce. Wskazówki dietetyków z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Jak dziecko uczy się w szkole? To zależy m.in. od tego, co je. Nauka i przyswajanie wiedzy wymaga energii, od diety zależy koncentracja, samopoczucie ucznia. Dlatego na początku roku szkolnego warto zwrócić uwagę na to, co dziecko je nie tylko w domu, lecz także w szkole. Jakie są najważniejsze zasady żywienia w placówkach oświatowych, wyjaśniają dr Katarzyna Wolnicka i mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Dieta każdego z nas, a w szczególności dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, powinna być bogata w produkty dostarczające witamin, mikro- i makroelementów, a także w błonnik, białko, flawonoidy. Istotne jest, aby uwzględniała ona produkty z różnych grup, bo każda z nich dostarcza innych, ważnych dla zdrowia substancji odżywczych. Przy czym przewaga jakichkolwiek składników, podobnie jak niedobór substancji odżywczych, będzie mieć negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka, podkreślają lekarze pediatrzy.

Jak jedzą nasze dzieci?
Z badań wynika, że dieta polskich dzieci nie jest doskonała, większość nie jada wszystkich produktów, jakie uwzględnia opracowany niedawno w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego – PZH talerz zdrowego żywienia. Oznacza to, że dieta ta nie jest w stanie zaspokoić potrzeb żywieniowych rosnącego organizmu. Badania pokazują u dzieci przewlekłe niedobory witaminy D i wapnia spowodowane zbyt niskim spożyciem produktów mlecznych i mleka. Dzieci jedzą też za mało warzyw i owoców. W międzynarodowym badaniu HBSC (Health Behaviour In School-aged Children) zaobserwowano, że polskie dzieci nie jedzą ich codziennie, najczęściej tylko kilka razy w tygodniu.

Co dzieci powinny jeść?
Organizm dziecka wymaga regularnego dostarczania energii, którą wydatkuje przez cały dzień. Zaleca się, aby dzieci w wieku szkolnym regularnie spożywały od czterech do pięciu posiłków dziennie (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja). Istotne jest, aby przerwy między kolejnymi posiłkami nie były dłuższe niż 4 godziny. Przy zbyt długich przerwach może dochodzić do znacznego spadku poziomu glukozy we krwi, co skutkuje zmniejszeniem zdolności koncentracji i wydolności fizycznej oraz rozdrażnieniem.


DR KATARZYNA WOLNICKA
kierownik Zakładu Edukacji Żywieniowej w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego PZH-PIB, dietetyk

Wieloletni ekspert Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. Współautorka wielu publikacji i poradników dotyczących roli żywienia w profilaktyce i terapii chorób dietozależnych. Autorka nowych zaleceń żywieniowych w postaci talerza i materiału „W 3 krokach do zdrowia”. Zajmuje się m.in. opracowywaniem i upowszechnianiem zaleceń żywieniowych, koordynacją projektów z zakresu edukacji żywieniowej, oceną stanu odżywiania i sposobu żywienia.

MGR INŻ. JOANNA JACZEWSKA-SCHUETZ
specjalista ds. żywienia, dietetyk

Realizator wykładów i warsztatów popularyzujących zasady prawidłowego żywienia. Autor i współautor publikacji naukowych i popularnonaukowych dotyczących prawidłowego żywienia i stanu odżywienia dzieci i młodzieży. Współrealizator działań w projektach edukacyjnych związanych z edukacją dzieci, rodziców i nauczycieli. Konsultant merytoryczny z zakresu edukacji żywieniowej w placówkach oświatowych. Realizator warsztatów żywieniowych dla dzieci i rodziców. Wieloletni pracownik Instytutu Żywności i Żywienia. Obecnie pracownik NIZP PZH w Zakładzie Edukacji Żywieniowej, ekspert Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Więcej w wydaniu:

https://slysze.inz.waw.pl/zdrowy-uczen-slysze-wrzesien-pazdziernik-2022-nr-5/