Drogi Czytelniku!
Poznaj nasz dwumiesięcznik w nowej odsłonie. Większa objętość, kolorowa szata graficzna, nowe atrakcyjne tematy i wywiady, wiele ciekawostek naukowych.
W numerze wrzesień/październik:
DZIAŁ AKTUALNOŚCI
- Fotorelacja z uroczystości wręczenia prof. Henrykowi Skarżyńskiemu Orderu Uśmiechu.
22 września 2013 r. prof. Henryk Skarżyński został 956 Kawalerem Orderu Uśmiechu na świecie. Przez 21 lat dzięki Profesorowi tysiące dzieci odzyskało zdolność słyszenia − mogą cieszyć się każdym nowym dźwiękiem i każdym słowem. „Dziękujemy za ślimaki w naszych uszach i czas, który nam Pan poświęca. Jest Pan najfajniejszym Profesorem od uszu”, mówili mali pacjenci podczas uroczystości nadania Orderu Uśmiechu. - Akcja „Zróbmy sobie ciszej”.
Już co trzeci Polak ma problemy z komunikacją spowodowane zaburzeniami słuchu. Dlaczego decybele tak źle mogą wpływać na słuch i cały organizm, komu hałas szkodzi najbardziej i jak się przed nim bronić – o tym w wywiadzie z prof. Henrykiem Skarżyńskim.
DZIAŁ NAUKA
- 2013 – rokiem walki z nowotworami głowy i szyi
Nowotwory głowy i szyi to rosnące zagrożenie w XXI wieku. Polska Grupa Badań Nowotworów Głowy i Szyi przy współpracy i wsparciu Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu wdraża program profilaktyki, dzięki któremu pacjenci będą mogli być wcześniej diagnozowani i skuteczniej leczeni. O alarmujących statystykach, czynnikach ryzyka zachorowania na raka, szansach na skuteczne leczenie i roli wczesnej diagnostyki w rozmawiamy z prof. Wojciechem Golusiński, kierownikiem Kliniki Chirurgii Głowy, Szyi i Onkologii Laryngologicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Wielkopolskim Centrum Onkologii.
- Jerzy Stuhr o swojej walce z rakiem.
Występuje na scenie Teatru Polonia w sztuce „32 omdlenia” według Antoniego Czechowa, wkrótce zaczyna zdjęcia do nowego filmu. O przebytej niedawno chorobie nowotworowej chciałby już zapomnieć. Jerzy Stuhr zdecydował się jednak opowiedzieć o niej w „Słyszę”, by pomóc innym pokonać strach przed rakiem, a tym samym wesprzeć Ogólnopolski Program Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi. „Teraz mówię o tym, co przeszedłem, aby innym było łatwiej oswajać się z myślą o tej chorobie. Sami lekarze zaczynają traktować nowotwory już nie jak choroby terminalne, ale przewlekłe. Szukają takich osób, które są tego przykładem. Ja właśnie takim przypadkiem jestem – przynajmniej teraz”. - Chrońmy talenty! Innowacyjność. Polska szansa na sukces. Nauka i innowacyjność może stać się polską specjalnością, przekonuje w wywiadzie dla „Słyszę” prof. Wiesław Nowiński, światowej sławy naukowiec z Agencji do Spraw Nauki, Technologii i Badań A*STAR w Singapurze, twórca atlasów mózgu.
DZIAŁ KLINIKA
- Implanty w stereo. Dlaczego pacjenci z dwoma implantami ślimakowymi słyszą lepiej.
Po wszczepieniu implantu ślimakowego niesłyszący powraca do świata dźwięków. Wszczepienie urządzenia do drugiego ucha sprawia, że ten świat staje się o wiele bogatszy, a pacjent odzyskuje nawet zdolność słyszenia stereo. Dwie pacjentki Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, które kiedyś straciły słuch, teraz – dzięki tzw. implantacji bilateralnej – słyszą niemal idealnie. W artykule przeczytają Państwo o wskazaniach i przeciwskazaniach do dwóch implantów, korzyściach płynących ze słyszenia dwuusznego i doświadczeniach tych, którzy decyzję o wszczepieniu drugiego urządzenia już podjęli. - Genetyczne przyczyny niedosłuchu.
Kto powinien zostać skierowany na diagnostykę w kierunku niedosłuchu uwarunkowanego mutacjami w genach, na czym polegają te badania i czemu służą, jakie jest ryzyko przekazania wady słuchu dzieciom o tym w wywiadzie z prof. Lechem Korniszewskim z Poradni Genetycznej Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. - Terapia dla zmysłów.
Rodzice, obserwując rozwój dziecka, czują się czasem zaniepokojeni, że radzi ono sobie gorzej niż rówieśnicy, np. jest mniej zgrabne i sprawne ruchowo, unika niektórych zabaw, ma kłopoty z mową, jest zbyt emocjonalne czy nadpobudliwe. Szukając pomocy, słyszą oni zwykle, że taka jest „uroda” malucha, a kłopoty miną z wiekiem. Tymczasem powodem niepokojących zachowań są często problemy z prawidłowym przetwarzaniem setek sygnałów docierających do mózgu dziecka przez zmysły. Zakłócony jest tzw. proces integracji sensorycznej. To deficyt, z którego się nie wyrasta. Można jednak poprzez odpowiednią terapię poprawić koordynację zmysłów i w ten sposób skutecznie pomóc dziecku. Jak to zrobić? O tym w numerze. - Specjalnie dla rodziców. O pozytywnych skutkach doświadczeń traumatycznych.
Doznawanie psychicznych urazów jest częścią naszej egzystencji. Do traumatycznych wydarzeń zaliczamy kataklizmy i nagłe wypadki, związane z zagrożeniem życia, śmierć lub inną utratę (rozstanie) bliskich, ważnych dla nas osób, chorobę własną bądź kogoś z rodziny: dziecka, męża, żony, rodziców. Traumatycznym przeżyciem dla wielu ludzi jest utrata pracy albo zaprzestanie aktywności zawodowej wskutek przekroczenia wieku emerytalnego. Dla rodziców traumatyczny jest moment, w którym dowiadują się, że dziecko urodziło się głuche albo – na przykład z powodu choroby – utraciło prawidłowy słuch. Z takich trudnych doświadczeń można jednak czerpać korzyści dla własnego rozwoju. Jak to zrobić? Odpowiedź w artykule.
SZKOŁA ZDROWIA
- Zrób codziennie 10 tysięcy kroków.
Przy Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach jest miejsce wyjątkowe – Park 10 tysięcy kroków. Powstał on z okazji 20. rocznicy pierwszego w Polsce wszczepienia przez prof. Henryka Skarżyńskiego implantu ślimakowego osobie niesłyszącej. To unikalna forma promowania idei zdrowego trybu życia. W nazwie Parku kryje się prosty przekaz: „pokonując dziennie dystans 10 tysięcy kroków, żyjemy dłużej”. Dlaczego właśnie taki sposób na ruch warto upowszechniać? Rozmawiamy o tym z Teresą Sukniewicz-Kleiber, wybitną polską lekkoatletką, wielką zwolenniczką idei 10 tysięcy kroków, która rok temu dokonała uroczystego otwarcia Parku. - Jak muzyka wpływa na nasze emocje.
Muzyka jest mistrzynią nastroju. Zachwyca, dostarcza wzruszeń, przyprawia o radosne bicie serca albo wprawia w melancholię. Dlaczego jesteśmy na nią tak wyczuleni? Dlaczego w każdej kulturze odgrywa ona rolę fundamentalną? Naukowcy próbują to wyjaśnić, podglądając, co dzieje się w mózgu, kiedy człowiek słucha ulubionych utworów. Jest to możliwe dzięki nowym technikom badań obrazowych. Z badań, jakie prowadzono przy użyciu tych technik w ciągu ostatnich dwóch dekad, wynika, że melodia – choć uruchamia kilkanaście sieci rozproszonych w mózgu – szczególnie silnie działa na układ limbiczny, uznawany za centrum emocji. O szczególnym wpływie muzyki na człowieka napisała dla Państwa dr Agnieszka Pluta.