Jak wspomóc dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego?

Kiedy dziecko ma kłopoty ze zrozumieniem poleceń, nie może się skoncentrować, przekręca wypowiadane słowa, ma problemy w pisaniu i czytaniu, rodzice zaczynają podejrzewać to, o czym w ostatnich latach coraz częściej się mówi i pisze, zarówno w mediach,
jak i poradnikach wychowania – zaburzenia przetwarzania słuchowego. Jaka jest specyfika tych zaburzeń i na jakie pytania rodziców najczęściej odpowiadają specjaliści,
mówi dr n. o zdr. Natalia Czajka.

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – według definicji American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) – odnoszą się do trudności w przetwarzaniu informacji słuchowej na poziomie ośrodkowego układu nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej). Są to procesy będące podstawą takich umiejętności jak: lokalizacja i lateralizacja dźwięków, różnicowanie dźwięków, rozpoznawanie wzorców dźwiękowych, analiza czasowych aspektów sygnału dźwiękowego oraz integracja czasowa dźwięków. Ten zespół objawów możemy diagnozować u słyszących w granicach normy, w przypadku których mamy pewność, że dźwięk prawidłowo przetworzony dociera do kory słuchowej i na tym poziomie przetwarza się w nieprawidłowy sposób w zakresie wymienionych umiejętności. Stąd pacjenci z ośrodkowymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego, z których zdecydowana większość to dzieci w młodszym wieku szkolnym, mogą napotykać szereg trudności wpływających w negatywny sposób na ich codzienne funkcjonowanie. Pokonywanie ich może rzutować na ich przyszłe życie.


dr n. o zdr. Natalia Czajka

Kierownik Zakładu Teleaudiologii
i Badań Przesiewowych IFPS

Ukończyła studia w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. W Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu pracuje od 2009 r. Zajmuje się diagnostyką oraz rehabilitacją pacjentów z trudnościami w przetwarzaniu słuchowym. Jest certyfikowanym terapeutą oraz szkoleniowcem z zakresu Stymulacji Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego oraz certyfikowanym terapeutą Stymulacji
Audio-Psycho-Lingwistycznej metodą Tomatisa.

Więcej w wydaniu:

https://slysze.inz.waw.pl/xxxv-world-congress-of-audiology-slysze-marzec-kwiecien-2022-nr-3/

https://slysze.inz.waw.pl/xxxv-world-congress-of-audiology-slysze-marzec-kwiecien-2022-nr-3/