Żywienie a odporność

W trudnym czasie epidemii COVID-19 pojawia się coraz więcej pytań związanych z wpływem odżywiania na naszą odporność. W sieci możemy natrafić na wiele diet i suplementów zalecanych w celu ochrony przed koronawirusem. Co tak naprawdę powinniśmy jeść, aby wzmocnić działanie układu immunologicznego?

szkola-zdrowia-202003
W codziennej diecie powinno znaleźć się jak najwięcej różnorodnych produktów.


Mimo tak wielu spekulacji oficjalnie nie potwierdzono skuteczności działania składników żywności, suplementów diety czy specjalnych diet, które miałyby zapobiegać zakażeniu się COVID- 19. Co nie znaczy, że nie mamy wpływu na sprawność naszego układu immunologicznego. Odporność organizmu poprawiają: właściwy sposób żywienia oraz zdrowy styl życia – systematyczna aktywność fizyczna, odpowiednia higiena snu, unikanie stresu oraz używek.

W codziennej diecie powinno znaleźć się jak najwięcej różnorodnych produktów. Odpowiednio zbilansowane i urozmaicone posiłki dostarczą niezbędnych dla zdrowia witamin i składników mineralnych, a tym samym wspomogą prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Wyjątek stanowi witamina D3, której dziennego zapotrzebowania nie jesteśmy w stanie pokryć nawet przy racjonalnej, urozmaiconej diecie – większość tej witaminy powstaje pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego szczególnie w okresie jesienno- wiosennym wskazana jest suplementacja.

W celu zapewnienia organizmowi niezbędnej ilości energii oraz składników odżywczych istotna jest odpowiednia jakość spożywanych posiłków oraz ich regularność. Warto bazować na produktach, które są jak najmniej przetworzone. W momencie braku dostępu do świeżej żywności warto wspomóc się produktami mrożonymi oraz pasteryzowanymi. Te proste procesy obróbki technologicznej żywności, które samodzielnie możemy wykonać w domu, wydłużają termin przydatności do spożycia.


Więcej w wydaniu:
http://slysze.inz.waw.pl/koronawirus-pytania-pacjentow-slysze-nr-maj-czerwiec-3-173-2020/