Lekcja Konrada Gacy o zdrowym odżywianiu

Konrad Gaca

Konrad Gaca

W okresie wzrostu organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Dlatego musimy pamiętać o właściwym odżywianiu dzieci, zarówno w domu, jak i w szkole. Dobrze zbilansowana dieta korzystnie wpływa na rozwój dzieci, poprawia ich samopoczucie, zdolność koncentracji i ułatwia przyswajanie wiedzy.

Ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce ma nadwagę, a ten odsetek wciąż rośnie. Aby chronić dzieci przed otyłością, wprowadzono m.in. zakaz sprzedaży niezdrowych produktów w szkolnych sklepikach, w wielu szkołach organizuje się pogadanki na temat zdrowego żywienia. Szkoła ma coraz większy udział w edukacji żywieniowej najmłodszych, ale to od nas – rodziców zależy najwięcej. To my jesteśmy odpowiedzialni za to, co dziecko je w szkole i poza szkołą, jakie nawyki ukształtują się u niego w pierwszych latach życia i po jakie produkty będzie ono najchętniej sięgać, także w przyszłości. Jak zatem dbać o dietę dzieci i uczyć je zdrowego odżywiania. Poniżej kilka moich podpowiedzi.

Na dobry dzień
Śniadanie to posiłek obowiązkowy. Od tego, co zje maluch przed wyjściem do szkoły, będzie zależała jego koncentracja podczas pierwszych lekcji. Po nocy, podczas której organizm intensywnie się regeneruje, poziom glukozy jest bardzo niski. Dlatego tak ważne jest, aby dziecko rozpoczęło nowy dzień od śniadania, które dostarczy mu odpowiednią porcję energii. Rano żołądek wydziela zwiększoną ilość soków trawiennych. Wychodzenie z domu z pustym brzuchem może skutkować nieprzyjemnymi dolegliwościami. Z czasem może nawet grozić bardziej poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi – mogą powstać stany zapalne błony śluzowej, a nawet wrzody żołądka. Przed wyjściem do szkoły każdy uczeń powinien zatem zjeść śniadanie. Zdrowe i pełnowartościowe. Na talerzu koniecznie powinny znaleźć się węglowodany, najlepiej złożone, ale też produkty będące dobrym źródłem białka, które na dłużej zapewni uczucie sytości, a jednocześnie przyspieszy metabolizm. Idealne na śniadanie są na przykład jajka – dobrze sycą, zawierają ważne dla zdrowia proteiny i aminokwasy i – co także ważne – można przygotować je na wiele sposobów. Na dzień dobry można też podać dziecku samodzielnie przygotowane musli z owocami, jogurtem naturalnym, twarożek z pełnoziarnistym pieczywem czy owsiankę na mleku z owocami.


Więcej w wydaniu wrzesień/październik 4/150/2016
http://slysze.inz.waw.pl/tyle-radosci-ze-slyszenia-slysze-nr-wrzesienpazdziernik-51512016/

KUP TERAZ
http://www.inz.waw.pl/web/wydawnictwa/isklep.php