Konrad Gaca poleca dietę na lato

Piękna pogoda zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu i opalania. Warto jednak przygotować się do słońca. Nie tylko kremy z filtrem ochronią przed szkodliwym działaniem jego promieni. Niektóre warzywa i owoce mają podobne właściwości. Odpowiednia dieta może skutecznie wzmacniać naturalne mechanizmy ochronne skóry. Wystarczy tylko wzbogacić ją o kilka składników.

Opalanie przyspiesza starzenie. Pod wpływem promieni ultrafioletowych następuje wyrzut wolnych rodników, agresywnych cząstek uszkadzających strukturę skóry. Dlatego w okresie letnim dietę warto wzbogacić o produkty bogate w związki neutralizujące rodniki, tzw. przeciwutleniacze. Znajdziemy je głównie w świeżych warzywach i owocach.

Likopen
Jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy jest likopen, związek z grupy karotenów, którego szczególnie dużo jest w pomidorach. To  jeden ze składników diety zalecanych dla ochrony przed chorobami układu krążenia oraz w ramach profilaktyki antynowotworowej. Likopen jest pomocny także w ochronie przed słońcem. Działa bowiem jak zastosowany od wewnątrz filtr UV. Cenną informacją jest to, że nie ulega on zniszczeniu pod wpływem temperatury, a w przetworach z pomidorów jest go nawet znacznie więcej niż tych prosto z krzaka. Likopen znajdziemy także w zabarwionych na czerwono owocach – arbuzie czy grejpfrucie.

Beta-karoten
Prowitamina A to silny antyoksydant znany jako związek przyspieszający opalanie. Odkłada się w skórze, dlatego nadaje jej ciemniejszy odcień. Beta-karoten jest jednak zalecany nie tylko dlatego, że pomaga uzyskać albo utrzymać ładną opaleniznę. Dodatkowo zapobiega powstawaniu przebarwień i poparzeń, działając jak naturalny filtr zmniejszający wrażliwość skóry na promieniowanie UV. Naturalne źródła beta-karotenu to pomarańczowe warzywa i owoce – marchewka, dynia, żółta papryka, morele, mango. Prowitaminę A znajdziemy także w zielonych warzywach, takich jak szpinak, sałata czy brokuły.

Witaminy C i E
Latem w naszym jadłospisie nie powinno zabraknąć również produktów zawierających witaminy o najsilniejszych właściwościach antyoksydacyjnych – C i E. Witaminę C, którą poleca się szczególnie zimą, by uchronić się przed przeziębieniem, warto też zjadać latem, aby uniknąć problemów ze skórą po opalaniu. Witamina C to związek, który jest niezbędny do utrzymania prawidłowej struktury skóry, dodatkowo zapobiega jej przebarwieniom. Do codziennej diety warto więc włączyć produkty bogate w tę witaminę, takie jak: owoce cytrusowe, jabłka, kapusta i papryka. Z kolei witamina E, nazywana witaminą młodości, łagodzi podrażnienia i oparzenia słoneczne. Znajdziemy ją w m.in. w oliwie z oliwek, awokado czy orzechach.


Więcej w wydaniu:
http://slysze.inz.waw.pl/4th-international-symposium-on-otosclerosis-and-stapes-surgery-iii-konferencja-wytyczne-w-otologii-towarzystwa-otorynolaryngologow-foniatrow-i-audiologow-polskich-slysze-nr-maj-c/