Konrad Gaca o diecie odpowiedniej na zimę

Jesień i zima to najmniej przyjazna pora roku. Obniżenie temperatur, a także ograniczony dostęp do słońca skutkują spadkiem odporności i ogólnej formy. Szukamy  sposobów, aby rozgrzać organizm i uchronić go przed infekcjami. Czy odpowiednia dieta nam w tym pomoże? Zdecydowanie tak. Właściwie dobrane produkty i posiłki pozwolą zachować nie tylko zdrowie, lecz także smukłą figurę.

Niska temperatura na dworze powoduje zmiany w fizjologii organizmu. Naczynia krwionośne zwężają się, rośnie ciśnienie krwi, zwiększa się aktywność gruczołów produkujących hormony. By wyrównać bilans cieplny, organizm potrzebuje większej dawki energii z pożywienia. Mamy więc ochotę na bardziej kaloryczne dania. Nie oznacza to jednak, że należy jeść dużo i tłusto. Ważne, aby poskromić apetyt i dostarczać organizmowi tylko niezbędnych składników odżywczych. Dla wzmocnienia odporności dobrze jest wkomponować do zimowej diety przyprawy, ziołowe herbaty, a także warzywa korzenne.

Przyprawy
W okresie jesienno-zimowym warto sięgać po ostre przyprawy: czarny pieprz, imbir, chilli czy kurkumę. Związki odpowiedzialne za ostry smak, takie jak na przykład obecna w ostrej papryczce kapsaicyna, pobudzają trawienie i powodują wzrost temperatury ciała. Pamiętajmy tylko, by ostrych przypraw nie łączyć z tłustym, ciężkostrawnym jedzeniem, a także unikać ich w przypadku występowania schorzeń układu pokarmowego.

Chilli. Ta jedna z najpopularniejszych przypraw „podkręca” metabolizm, dlatego pomaga w odchudzaniu. Ma działanie rozgrzewające, sprawdzi się więc jako dodatek do zimowych potraw. Wspomaga także układ krążenia, obniżając poziom cholesterolu, a także zapobiegając agregacji płytek krwi.

Kurkuma. Jedna z najcenniejszych dla zdrowia przypraw. Coraz więcej badań wskazuje, iż m.in. zapobiega nowotworom, chorobom układu krążenia, a także wzmacnia odporność. Lekko pikantna w smaku jest idealnym dodatkiem do dań wysokobiałkowych, ponieważ stymuluje trawienie białek.

Czosnek. Zwany „naturalnym antybiotykiem”, powinien stanowić stały dodatek w zimowej kuchni. Skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym, a także wspomaga ich zwalczanie (to zasługa lotnych związków siarkowych i olejków eterycznych). Ze względu na zawartość witamin, soli mineralnych czy makroelementów ma także inne właściwości prozdrowotne. Zaledwie pół ząbka czosnku zjadane każdego dnia pomoże nam dbać o nasze zdrowie.

Witaminy. Gdy temperatura na dworze spada, pomagają wzmacniać odporność. Pamiętajmy przede wszystkim o dostarczaniu witaminy C, której organizm sam nie potrafi syntezować. W tę witaminę bogate są np. brokuły, kapusta czy papryka. W budowaniu odporności uczestniczy także witamina A. Możemy ją znaleźć w tłustych rybach, tranie czy produktach mleczarskich. Przyda się nam także dawka naturalnej witaminy B. Jest ona odpowiedzialna przede wszystkim za prawidłowe działanie układu nerwowego, ale uczestniczy także w procesie przyswajania węglowodanów. Możemy znaleźć ją w nabiale czy orzechach.
Żelazo. Pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu i jeden z najbardziej cennych składników pokarmowych. Powszechnie znana jest rola żelaza w procesie krwiotwórczym. Mało kto wie jednak, że ten pierwiastek odgrywa także ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów przez układ odpornościowy. Źródłem żelaza jest przede wszystkim chude czerwone mięso, wątróbka i żółtka jaj.


Więcej w wydaniu:
http://slysze.inz.waw.pl/zawsze-kiedy-milkniesz-aby-wysluchac-jest-boze-narodzenie-slysze-nr-listopad-grudzien-6-158-2017/