Jakie korzyści dla zdrowia płyną z jedzenia maku, wyjaśnia Aleksandra Wedziuk, dietetyk z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Mak, znany głównie jako składnik wigilijnych i świątecznych potraw, wyróżnia się nie tylko wyjątkowym smakiem, lecz także dużą zawartością składników odżywczych. O tym, co dobrego znajduje się w ziarenkach maku, opowiada mgr Aleksandra Wedziuk, dietetyk z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Mak znany jest głównie jako składnik wigilijnych i świątecznych potraw


Najpopularniejszym rodzajem maku, wykorzystywanym w celach kulinarnych, jest mak niebieski. W kuchni znajdzie swoje zastosowanie także mniej popularny mak biały o delikatniejszym smaku. Wśród innych odmian maku możemy wyróżnić też mak polny czy mak lekarski. Mak polny służy do pozyskiwania surowca fitoterapeutycznego, którym są jego kwiaty. Alkaloidy zawarte w nich wykazują działanie uspokajające, rozkurczowe i przeciwkaszlowe. Z maku lekarskiego natomiast pozyskuje się opium, czyli substancję narkotyczną, która służy do produkcji morfiny – substancji czynnej opium. Poprzez działanie przeciwbólowe, uśmierzające i euforyczne wpływa na ośrodkowy układ nerwowy.

Mak jest produktem na co dzień niedocenianym, jeżeli chodzi o jego wartości odżywcze. Jest on przede wszystkim bardzo bogaty w wapń, który pełni rolę podstawowego materiału budulcowego kości i zębów. Wapń bierze też udział w przewodnictwie bodźców nerwowych, kurczliwości mięśni oraz aktywacji niektórych enzymów. Jest także niezbędny do prawidłowej pracy serca i układu naczyniowego. W 100 g maku znajduje się aż 1266 mg wapnia – dla porównania w jednej łyżce maku znajduje się 127 mg wapnia, co odpowiada 14 proc. dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Ze względu na dużą zawartość wapnia mak jest świetnym dodatkiem w diecie wegan lub osób, które nie spożywają mleka i produktów mlecznych.


Więcej w wydaniu:
http://slysze.inz.waw.pl/i-kongres-zdrowie-polakow-slysze-nr-listopad-grudzien-6-170-2019/