Chirurgiczne modelowanie słuchu. Kompendium wiedzy prof. Henryka Skarżyńskiego o leczeniu zaburzeń słuchu

Chirurgiczne modelowanie słuchu

Chirurgiczne modelowanie słuchu

Obchodząc 25-lecie programu leczenia głuchoty oraz 20-lecie Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, staramy się pokazać, jak wielki postęp dokonał się w tym czasie w leczeniu wad słuchu. 25 lat temu niesłyszący w Polsce byli skazani na życie w świecie ciszy. Dziś dzięki nowoczesnym technologiom medycznym i technikom otochirurgicznym można pomóc prawie każdej osobie z zaburzeniami słuchu. Z myślą o pacjentach z niedosłuchem i opiekujących się nimi lekarzach publikujemy unikalne kompendium wiedzy na temat leczenia wad słuchu, jakie przy okazji jubileuszy przygotował prof. Henryk Skarżyński, który wykonał wiele pionierskich operacji ratujących słuch i jest twórcą uznanej w świecie „polskiej szkoły otochirurgii”.

Leczenie otochirurgiczne w wadach wrodzonych uszu

Już w pierwszych chwilach po urodzeniu dziecka można zaobserwować zmiany, które będą wskazywały na konieczność aparatowania noworodka lub zastosowania leczenia chirurgicznego. Mogą być one związane między innymi z niedorozwojem lub brakiem widocznych elementów anatomicznych takich jak małżowina i/lub przewód słuchowy zewnętrzny.
W praktyce klinicznej wskazaniem do leczenia chirurgicznego będą:

  • zmiany w obrębie małżowiny usznej i przewodu słuchowego zewnętrznego,
  • niedorozwój lub brak błony bębenkowej i ucha środkowego,
  • niedorozwój lub brak ucha wewnętrznego,
  • brak nerwu słuchowego.

Nasze postępowanie będzie uzależnione od tego, czy wada wrodzona jest obustronna czy jednostronna. Jeżeli jedno ucho jest prawidłowo słyszące, to zapewni ono rozwój słuchowy dziecka, rozwój mowy i opanowanie języka. Korekcja wady drugiego ucha na każdym poziomie drogi słuchowej – od małżowiny zaczynając, a na pniu mózgu kończąc – może zostać wykonana w późniejszym okresie – w wieku kilku lub kilkunastu lat. Natomiast w przypadku wady obustronnej dziecko już od pierwszych miesięcy życia powinno mieć zapewnioną możliwość słyszenia, która jest podstawą rozwoju mowy i języka mówionego.


Więcej w wydaniu listopad/grudzień 6/152/2016
http://slysze.inz.waw.pl/przerwana-cisza-slysze-nr-listopadgrudzien-61522016/